Vanaf de eerste schooldag leren wij op school dat kennis belangrijk is, dat wij ons aan regels moeten houden, netjes in de pas te lopen, binnen de lijnen te kleuren en op prestaties beoordeeld wordt. Na x aantal krulletjes krijg je als kleuter een stikker! Ik liet mijn ouders vol trots de plaatjes zien 🙂
Met de komst van de Industriële Revolutie (230 jaar geleden) werd ook het schoolmodel aangepast. Mensen gingen van ambachtelijke beroepen naar beroepen in de fabrieken. Het schoolsysteem werkte voor hetgeen er van de arbeiders en leiders gevraagd werd in die tijd. Wist je dat het schoolsysteem de afgelopen 200 jaar nauwelijks is aangepast?
We leven nu in 2018 en de wereld ziet er heel anders uit dan die van onze grootouders en eigen ouders. De wereld is in een hoog tempo aan het veranderen en zal dit ook nog wel blijven doen. Verandering is de nieuwe constante alleen lijkt het schoolsysteem daar iets anders over te denken.
Het onderwijs is steeds verder van de kern afgedwaald. De kern van ieder mens is een duurzaam gelukkig leven leiden. Maar HOE doe je dat? Tijdens je schoolperiode leer je van alles over wiskunde, vreemde talen en nog veel meer vakken die appelleren aan ons cognitief vermogen. Alleen hoe zit dit dan met alle moderne technieken? Robots en computers zijn veel slimmer dan wij kunnen zijn. Zij doen precies wat ze gezegd wordt, lopen in de pas, kleuren netjes in de vakken en presteren constant 24/7. Oh ja en dan ook nog zonder te klagen ;-). Wat onderscheid ons dan nog als mensen? Dat is het mens zijn! Wij zijn verschillend, zijn allen gelijkwaardig maar ongelijk. Geven kleur aan de wereld, zorgen voor anderen, kunnen dromen, hebben emoties enz enz. De zogenoemde zachte kant van het mens zijn is wat ons onderscheid alleen wordt daar zeer weinig tot geen aandacht aan gegeven in het onderwijs. Vakken over hoe je een duurzaam gelukkig leven kan leiden heb ik in mijn schoolcarrière niet voorbij zien komen.
Het goede nieuws is dat er steeds meer initiatieven zijn om gelukslessen terug te brengen in de totale breedte van ons onderwijs. Te denken valt aan initiatieven zoals de gelukskoffer en het 365 dagen succesvol onderwijs project ” van Onderwijsdruk naar Onderwijsgeluk”.
Het NOS heeft deze week aandacht besteed aan de cursus ” Gelukkig Leven” voor studenten aan de Radboud Universiteit.
Studenten krijgen les in gelukkig leven
Wij zijn met elkaar een revolutie aan het ontketenen van een kennis economie naar een betekenisvolle economie. De urgentie binnen het onderwijs is hoger dan ooit om drastisch te veranderen.
Op deze foto zie je de overweldigende belangstelling voor de les de “Psychology and the Good Life” (curses over gelukkig leven) aan het prestigieuze Yale! Een record aantal aanmeldingen van ruim 1100 studenten.