Burn-Out is verleden tijd!

 

 

 

 

 

 

Ken je dat? Er is altijd wel iets te doen, of jij vindt dat je iets moet doen of anderen verwachten dat je iets moet doen en als je stil zit en niks doet krijg je de opmerking “ heb je niks te doen?” STOP! Ga achterover liggen en geef jezelf antwoord op de vraag: Waar ben ik eigenlijk mee bezig?

Niet voor niets stijgen jaarlijks de burn-out cijfers bij werkenden (14%) en bij studenten. Je leest het goed, ook studenten hebben last van burn-out (1 op de 4 loopt leeg). Dit komt zo vaak voor dat er wachtlijsten zijn voor de studentenpsycholoog. Een burn-out betekent dat je een halfjaar of langer zo erg onder stress hebt gestaan dat je systeem is uitgeput. Bij chronische stress vindt een afname van cellen plaats in het gebied dat stress moet voorkomen. Hierdoor is het des te moeilijker om na een lange periode weer in de ontspanning terug te komen. Of ons brein volledig kan herstellen is nog niet bewezen. Het is voor je eigen gezondheid en de gezondheid van de organisatie belangrijk om (slechte)stress en burn-out te voorkomen.

Over het algemeen genomen hebben mensen die vanuit de werksituatie in de burn-out komen de eigenschap dat zij altijd klaar willen staan voor anderen, ze willen helpen. Ze hebben hun standaard hoog liggen en hoge verwachtingen van zichzelf. Er schuilt een perfectionist in ze waardoor wat ze doen nooit goed genoeg is. Als de werkomgeving ook nog de cultuur heeft van elke dag presteren, alles in één keer goed doen en meer doen met minder collega’s zal dit stress verhogend werken en daardoor ziekte en burn-out in de hand werken. Het zijn vaak de toppers van je organisatie die met burn-out te maken krijgen. Er wordt meestal naar de medewerker gewezen voor het vinden van een oplossing in plaats van naar de medewerker EN de cultuur. Een vaak gehoorde oplossing is om medewerkers naar een assertiviteit training te sturen. De gedachte is, als de medewerkers NEE leren zeggen zal de werkdruk en stress ook verdwijnen.

Wat nou als we dit omdraaien? Zeg JA tegen jezelf, zeg JA tegen je medewerkers. Medewerkers die vooral anderen willen helpen gaan geen nee zeggen tenzij zij inzien dat dit betekent dat ze NEE tegen zichzelf zeggen…… Door de vraag te stellen waarom ze geen JA tegen zichzelf kunnen zeggen krijgt het gesprek een hele andere wending. In de antwoorden zit de oplossing.

Het is de verantwoordelijkheid van de werkgever en de medewerker om in ontspanning met passie en met plezier de werkzaamheden uit te kunnen voeren. Stress is niet altijd negatief, zeker niet. Denk maar aan die spannende presentatie die je voor je medewerkers hebt gegeven of dat ene telefoontje met je klant waarvan je dacht dat het een lastig gesprek zou worden. Voor mij is dat de spanning die ik voelde achter de coulissen voordat ik het toneel op mocht. Deze stress is nodig om boven jezelf uit te stijgen en te groeien. Laat groeien nou één van de twee levensbehoeftes zijn die wij als mens nodig hebben om een duurzaam gelukkig leven te leiden.

Heb je vragen over hoe je de huidige cultuur kunt veranderen naar een cultuur waarmee burn-out verleden tijd wordt?

Neem contact op via de telefoon, de mail of het contactformulier.