De afgelopen tijd zie ik deze zin regelmatig voorbij komen. Voorbijkomen? Si, het staat namelijk ergens op de auto of bus of vrachtwagen. Deze zin zie ik dus al rijdend naar mijn volgende bestemming.
Ik weet niet hoe het met jullie zit maar de momenten in de auto zijn voor mij meditatief. Ik let natuurlijk wel heel goed op alleen ben ik dan gezellig alleen met mijn gedachtes. Ik denk bijvoorbeeld na over nieuwe inzichten of over gesprekken die net hebben plaats gevonden. En zo kunnen mijn gedachtes ook opeens verspringen naar hetgeen mijn ogen opeens zien. Dit keer kwam er voor de zoveelste keer deze zin voorbij gereden “ wij zoeken leuke collega’s ” Ik merkte dat het mij bezig hield dus ben ik het waarom gaan onderzoeken. Dit is mijn grondige analyse J
De eerste paar keer dat ik de zin voorbij zag komen heb ik er helemaal geen aandacht aan besteed. Krapte op de arbeidsmarkt is het eerste kwartaal naar een recordniveau gestegen volgens het CBS. Logisch dus dat veel organisaties op zoek zijn naar aanvulling. Het is alleen de manier waarop die mij aan het denken zet. Ten eerst wie zijn wij?De naam van de organisatie wordt heel keurig genoemd alleen is de organisatie voor mij vaak onbekend. Het zijn meestal de wat kleinere organisaties die op deze manier mensen willen aantrekken. Dus wie zijn wij?
Hoe fijn zou het zijn als wij, de voorbijrijders de toekomstige collega’s, wat meer lading zouden krijgen. Een korte toevoeging kan al voldoende zijn. Met deze toevoeging hoeven ze echt niet met z’n drieën naast elkaar te rijden om de advertentie volledig zichtbaar te maken J. Een paar woorden die de kernwaarden en missie duidelijk maken aan ons, de voorbijrijders. Het is voor de werkzoekende ook best prettig om te weten of deze organisatie DE nieuwe werkgever kan worden. Het lijkt mij persoonlijk ook super om te zien welke missies en kernwaarden organisaties najagen.
Vervolgens kom ik op leuke collega’s.Beelden komen voorbij van leuke collega’s maar klopt mijn beeld wel? Is mijn leuk gelijk aan die van de organisatie? Wat betekend leuk eigenlijk? En zijn de collega’s, die er al werkzaam zijn, ook zo leuk? Volgens mij is iedereen leuk alleen heeft niet iedereen dezelfde mening hierover. Gelukkig maar want anders wordt het leven erg grijs. Als je helder communiceert over welke eigenschappen er gezocht wordt in de nieuwe collega, dan gaan vooral de mensen reageren die zich in deze eigenschappen kunnen vinden. Een mooi voorbeeld vind ik die van Zappos. Een eigenschap is bijvoorbeeld om je eigen gekke ik te zijn. En dan vooral ook gek als in weird. Tijdens het sollicitatieproces vragen ze hoe gek de sollicitant is op een schaal van 1 tot 10. Als het een laag cijfer
is dan past deze kandidaat niet in de organisatie. De andere collega’s geven zichzelf veel hogere cijfers waardoor de kandidaat zich ellendig gaat voelen op de werkvloer. Hoe goed er verder ook aan de eisen voldaan wordt. Of de kandidaat een toegevoegde waarde levert voor de wenselijke cultuur is net zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan de ervaring en kennis. En dat is waarom de zin “ wij zoeken leuke collega’s ” bleef hangen in mijn hoofd. Het is een lege zin en ik vraag mij af hoeveel vacatures er op deze manier ingevuld worden. Zeker gezien de urgentie. Met meer aandacht voor cultuur in de tekst worden de juiste kandidaten eerder aangetrokken en gevonden is mijn conclusie.
Waar een autoreis al toe kan leiden 🙂
Warme groet,
Conchita